De Tandarts

De tandarts is het middelpunt in de mondzorg. Hij stemt de zorg zoveel mogelijk af op de wensen en mogelijkheden van de patiënt. Met zijn expertise stelt hij de totale diagnose, heeft hij de regie in het hele proces en bepaalt hij wie meewerkt aan de behandeling van de patiënt.

Wat doet een tandarts

De tandarts ziet de patiënt vaak als eerste. Hij/zij onderzoekt, stelt diagnoses, formuleert behandelplannen en behandelt gebitten. De tandarts zorgt ervoor dat ziekten en afwijkingen aan het gebit zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarnaast behandelt de tandarts ziekten en afwijkingen. De patiënt houdt zo een goede mondgezondheid en behoudt de functies in het mond- en kauwstelsel zo lang mogelijk. Ook geeft de tandarts patiënten advies en uitleg over mondverzorging, hoewel hij/zij dit steeds vaker delegeert aan de mondhygiënist of (preventie)assistent.

Periodieke controle

Bij een halfjaarlijkse controle controleert de tandarts het gebit op gaatjes en mogelijke tandvleesontstekingen. Soms wordt een röntgenfoto gemaakt ter controle van de wat dieper gelegen delen in een mond, zoals bijvoorbeeld de wortels van tanden en kiezen. Als het nodig is wordt het gebit gereinigd en krijgen kinderen een fluorbehandeling. Als er een gaatje in een tand of kies is aangetroffen óf iets anders is waargenomen, zal hiervoor een nieuwe afspraak worden gemaakt.

Pijnloos

Veel mensen hebben angst om naar de tandarts te gaan. Het is misschien makkelijk gezegd, maar dat is niet nodig. In ons praktijk doen wij er alles aan om onze patiënten op hun gemak te stellen en pijnloos te behandelen.

Takenpakket van de tandarts

• Behandelen van tandbederf (cariës en gaatjes)
  • Behandelen van zenuwontstekingen
  • Behandelen van slijtage