De Mondhygiënist

Waarom een bezoek bij de mondhygiënist?

Een leven lang een gezonde, schone mond. Wie wil dat niet? Door goed te poetsen en tussen de tanden en kiezen te reinigen, kun je je mondgezondheid zelf positief beïnvloeden. Maar de mondhygiënist, als dé professional op het gebied van preventieve mondzorg, kan een extra belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van uw mondgezondheid (gebit, tandvlees en mondhygiëne)!

Doorverwijzing van tandarts

Als uw tandarts u adviseren een behandeling bij de mondhygienist dan is er sprake van een tandvleesontsteking. De doorverwijzing vind vaak tijdens de halfjaarlijkse controle. Naast het tandvleesontsteking zal er ook een verwijzing plaatsvinden als de mondhygieniene slecht is of als er weel cariës (gaatjes) aanwezig is. Onze motto bij Tandartspraktijk Ambacht is: Voorkomen is beter dan genezen. Het is zo dat niet alleen volwassen patiënten terecht kunnen bij de mondhygienst. vaak worden kinderen door verwezen ivm preventieve handelingen of een wen sessie om zo de uitgebreide tandheelkundige behandeling gangbaar te maken. hierdoor zal de kind minder belast worden en minder angst ontwikkelen voor de tandarts. Patiënten met beugel is het zeer gewenst om mondhygienist te bezoeken. zo worden er uitgebreide voorlichting en instructie gegeven hoe je de beugel schoonhoud.

Regelmatig onderhoud

Ieder gebit kan te maken krijgen met tandsteen of aanslag. Ook gevoelige tandhalzen en teruggetrokken of bloedend (ontstoken) tandvlees zijn veelvoorkomende ongemakken. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het verstandig om al vanaf jonge leeftijd regelmatig een mondhygiënist te bezoeken. Iedereen kan rechtstreeks bij de mondhygiënist terecht. Ook als je gaatjes (cariës) hebt, of last hebt van een slechte adem, kan de mondhygiënist uitkomst bieden. Deze ‘aandoeningen’ betekenen lang niet altijd dat er sprake is van een slecht gebit. Maar het is wel belangrijk dat de mondhygiënist ze behandelt om erger te voorkomen. Of liever nog, dat je samen met de mondhygiënist de aandoeningen voor bent met regelmatig onderhoud. Preventieve mondzorg dus.
Lees hier meer over de project: Gewoon Gaaf van ivoren kruis.

Wat doet de mondhygiënist ?

De mondhygiënist richt zich primair op de preventie van gaatjes (cariës) in tanden en kiezen en op het voorkomen van tandvleesaandoeningen.

De mondhygiënist:

• brengt de mondsituatie in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op;
  • geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging (over tandenpoetsen en het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen);
  • verwijdert plaque, tandsteen en aanslag en maakt worteloppervlakken glad, zo nodig met behulp van verdoving;
  • brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride;
  • maakt gebitsafdrukken, doet bacterieel onderzoek en maakt (in opdracht van de tandarts) röntgenfoto’s;
  • geeft uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals bijvoorbeeld duimen) op het gebit;
  • brengt een ‘laklaag’ op tanden en/of kiezen aan, polijst vullingen en kan het gebit bleken;
  • vult kleine gaatjes, in opdracht van de tandarts;
  • bepaalt samen met de patiënt hoe zij hun hele leven lang een gezonde, schone mond kunnen hebben en houden!